T-Mobile Nederland heeft een nieuwe naam en heet vanaf vandaag Odido. De naamswijziging geldt ook voor Tele2 mobiel.
Het sinds maart 2022 van Deutsche Telecom afgesplitste bedrijf wil met de nieuwe positionering onder meer ‘de balans tussen mens en technologie’ herstellen. Met de nieuwe merknaam Odido gaat het bedrijf zowel consumenten als zakelijke klanten bedienen. De merken Ben en Simpel blijven bestaan en ook voor de afnemers van Tele2 Thuis internet verandert er niets.
Deutsche Telecom betrad de Nederlandse markt in 2002 met de overname van Ben NL, en sinds 2003 als T-Mobile Nederland. In 2007 werd Orange NL overgenomen. Officieel stond de Nederlandse tak van DT al sinds 2015 in de etalage, maar de overnamesom van 3 miljard euro was voor potentiële investeerders te hoog. Uiteindelijk is T-Mobile Nederland voor 5,1 miljard euro verkocht aan de investeringsmaatschappijen Apax en Warburg Pincus. De hogere overnamesom is mede te danken aan de overnames die T-Mobile deed in de laatste jaren. In 2017 werd Tele2 overgenomen, en in 2020 Simpel.
Vast internet
Op het gebied van vast internet is het nieuwe Odido al sinds 2016 actief, toen het de diensten van Vodafone overnam, na diens fusie met Ziggo. Sinds 2019 is het bedrijf ook actief op de glasvezelmarkt. Eerst met de aanleg van een eigen glasvezelnetwerk in Den Haag – samen met PrimeVest Capital Partners en VolkerWessels Telecom – en sinds 2021 via een samenwerking met Open Dutch Fiber. In juni van dit jaar volgde een samenwerking met Glaspoort.
Het nieuwe Odido heeft de ambitie om de grootste aanbieder van glasvezelinternet van Nederland te worden. In juni meldde het bedrijf in potentie 5,7 miljoen adressen in Nederland te bereiken en te streven naar een dekking van 75 procent. Bij de bekendmaking van de nieuwe merknaam spreekt het bedrijf van ‘meer dan 6 miljoen huishoudens’.