De Zweedse operator Tele2 heeft in Nederland gedurende het tweede kwartaal in 2015 een lichte stijging van het aantal klanten voor mobiele data- en telefoniediensten weten te realiseren. De financiële kant van de Nederlandse mobiele tak is echter minder rooskleurig: daar blijven de verliezen zich opstapelen. Volgens de Zweedse concernleiding is dat grotendeels terug te voeren op de investeringen die het in Nederland pleegt voor de uitrol van een eigen 4G-netwerkinfrastructuur. Het bedrijf verwacht in het eerste kwartaal van 2016 zijn 4G-netwerk volledig op orde te hebben.
In het tweede kwartaal van dit jaar heeft Tele2 7000 klanten (2014: +27.000 klanten) weten te werven voor zijn mobiele aanbod in Nederland. Daarmee heeft de operator – naar eigen zeggen – in totaal 841.000 mobiele klanten. De omzet gegeneerd door de mobiele tak steeg in Nederland eveneens en kwam uit op 35,78 miljoen euro (2014: 32,97 miljoen). Desondanks blijft het bedrijf in Nederland de verliezen in de mobiele divisie vergroten: van 2,46 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar naar ruim 7,6 miljoen nu.
De omzet in Nederland (inclusief de opbrengsten uit de ‘vaste verbindingen’) steeg als geheel met 3 procent: van 145 miljoen euro vorig jaar naar 148,88 miljoen in het tweede kwartaal 2015. De winst (voor belastingen en afschrijvingen) daalde echter daarbij met 47 procent (van 29,43 miljoen euro in 2014 naar 15,73 miljoen nu).
Nederland staat met 21 procent op nummer twee als het gaat om landen die de grootste omzetbijdrage leveren. Nummer één is Zweden met 47 procent van de omzet. Op de derde plek prijkt Kazachstan met 7 procent. Gemeten naar het type activiteiten, heeft Tele2 zich inmiddels ontpopt als een mobiele operator: inmiddels is het leveren van mobiele data- en telefoniediensten goed voor 76 procent van de totale omzet. Als concern heeft Tele2 in het tweede kwartaal van 2015 zowel de totale omzet als de winst zien groeien met respectievelijk 4 en 5 procent.