KPN en Tele2 hebben vorig jaar hun breedbandklanten verloren terwijl Ziggo en T-Mobile juist groeiden in dit marktsegment. Dit meldt Telecompaper op basis van onderzoek.
De totale breedbandmarkt groeide is in 2018 met 1,1 procent gegroeid naar 7,5 miljoen aansluitingen, meldt Telecompaper. De omzet in de markt steeg maar liefst 4,9 procent naar 2,02 miljard dollar. KPN en Tele2 verloren vorig jaar respectievelijk 15.000 en 21.000 breedbandabonnees. En die gingen waarschijnlijk grotendeels naar Ziggo en T-Mobile die met respectievelijk 51.000 en 50.000 nieuwe klanten groeiden.
Ziggo was volgens Telecompaper met bijna 3,3 miljoen aansluitingen marktleider. KPN heeft, inclusief dochters Telfort en XS4ALL, iets meer dan 3 miljoen aansluitingen. De twee bedrijven zijn goed voor meer dan 85 procent van deze markt. De fusie van T-Mobile en Tele2 had vorig jaar nog geen 7 procent van deze markt.
Verdere groei
Telecompaper ziet de breedbandmarkt in de periode 2019-2023 verder groeien met gemiddeld 0,9 procent per jaar. Dit betekent dat Nederland in 2023 circa 7,84 miljoen breedbandaansluitingen heeft.
Bron: Telecompaper