De Nederlandse zakelijke telecommarkt blijft in omzet dalen. Dit stellen de marktonderzoekers van Telecompaper in een recent kwartaalrapport over de resultaten van het derde kwartaal van het afgelopen jaar 2017. KPN blijft marktleider in het zakelijke telecomsegment.
Volgens het kwartaalrapport van de marktspecialisten daalde de omzet van het zakelijke segment met 8,9 procent in Q3 2017. De specialisten zien voor deze daling een combinatie van omzetverlies bij zowel mobiele telefonie, vaste zakelijke telefonie en data. Aan het einde van het derde kwartaal van 2017 bedroeg de omzet van de Nederlandse zakelijke telecommarkt 669 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder, eind Q3 2016, bedroeg de omzet nog 734 miljoen euro.
Omzet segmenten
De meeste zakelijke omzet komt, volgens het kwartaalrapport, nog altijd uit mobiele diensten of 51,3 procent. eind Q3 2017 lag de omzet in dit specifieke segment echter wel lager dan een jaar daarvoor. Toen maakten mobiele diensten nog 53,6 procent in het derde kwartaal van 2016. Wat betreft de zakelijke markt voor vaste breedbandverbindingen is dit marktsegment, aldus het kwartaalrapport van de specialisten van Telecompaper, het enige segment waar nog omzetgroei valt waar te nemen ten opzichte van vorig jaar. De omzet in dit segment bedroeg in Q3 2017 4 procent hoger dan in Q3 2016 of een totaal van 72 miljoen euro. De omzet uit zakelijke vaste telefonie en data dalen respectievelijk met 7,6 en 6,9 procent naar totalen van 146 en 108 miljoen euro.
KPN blijft marktleider
Tot slot constateren de marktspecialisten dat KPN marktleider blijft op de nationale zakelijke telecommarkt. Op de tweede plaats komt VodafoneZiggo, met een marktaandeel van groter dan 27 procent. De nieuwe combinatie van T-Mobile-Tele2 neemt de derde plaats in met een marktaandeel van tegen de 11 procent. De onderzoekers verwachten dat de Nederlandse zakelijke telecommarkt dit jaar, 2018, nog verder zal gaan consolideren door overnames van zowel KPN als VodafoneZiggo.
Bron: Telecompaper