Tijdens de Telecom & VoIP Summit van ChannelConnect in Landgoed Oudegein kwamen twaalf directieleden van even zoveel toonaangevende aanbieders van telecomdiensten bijeen voor een ronde tafel-discussie. Onderwerp was de ontwikkelingen voor ICT-resellers onder de vlag van thema ‘De bedreiging van gratis’.
De redactie van ChannelConnect heeft de summit georganiseerd in aanloop naar het VoIP en UC&C Dossier dat in juni verschijnt. Ook voor dit dossier is het thema ‘De bedreiging van gratis’. Concreet betekent dit dat eindgebruikers in de markt veelal de perceptie hebben dat telecomdiensten duur betaald worden. Een veel gehoorde stelling is dat zakelijke klanten in nogal wat gevallen lijken te overwegen naar de diensten van gratis dienstverleners over te stappen. Hyperscalers zoals Google, Facebook, Amazon en vooral Microsoft zijn voorbeelden van bedreigende spelers voor de bestaande telecomaanbieders. Zelfs automatiseerders van niet-communicatiediensten bieden steeds vaker communicatiediensten als onderdeel van hun pakketten. En dan zijn er nog de gratis ‘consumentendiensten’ die doordringen in de zakelijke markt.
No free lunches
De impact van deze trend op het kanaal is besproken tijdens de Telecom & VoIP Summit. Het merendeel van de deelnemers ziet de ontwikkeling en bereid zich ieder op een eigen manier voor op deze potentiele bedreiging. Voor de meesten geldt echter dat het zal meevallen. “Er is no such thing as a free lunch”, aldus directeur Gerhard Top van gnTel Nederland.
“Voor niets gaat de zon op”, aldus Van den Berg, managing director van Avaya Nederland. “Bedrijven willen heus betalen voor een goede telefonieoplossingen. Wanneer channel partners zich richten op apps die echt waarde toevoegen aan en rond een gesprek, is er een goede toekomst in de branche.”
Elke bedreiging biedt volgens directeur Robert de Jager van dean one ook kansen. “Belangrijk is dat we als sector in staat zijn om toegevoegde waarde te leveren aan resellers en klanten. Dan hebben we allemaal bestaansrecht.
Landgoed Oudegein
De Telecom & VoIP Summit was in het prachtige Landgoed Oudegein. Ook CCO Terry Aurik van Voiceworks vond de meeting inhoudelijk en qua opzet zeer nuttig. “Het was goed om deze onderwerpen met de deelnemers te bespreken. De bedreiging van gratis kunnen we wel degelijk keren door goede en contextuele diensten te ontwikkelen. Daar werken we binnen Voiceworks momenteel aan”, aldus Aurik. “Krachtig van de summit was de interactieve opzet. Het was sowieso een mooie gelegenheid om bij te praten op een prachtige locatie met een goede lunch. Voor herhaling vatbaar.”
Een uitgebreid verslag van de Telecom & VoIP Summit verschijnt in juni in het jaarlijkse VoIP en UC&C Dossier.