Het congresgedeelte van This is IT zal zijn opgesplitst in vier sessies: de Uitdaging, de Verdieping, de Oplossing en de Opvolging. Een van de tafelgasten van Matthijs van Nieuwkerk en Lotte de Bruijn tijdens de Oplossing zal Roger Heusschen van T-Systems zijn. ChannelConnect sprak kort met hem over zijn visie op de oplossing.
De eindgebruiker zit eigenlijk in een spagaat, zo constateert Heusschen. “Als privépersoon heb je op je telefoon allerhande apps die intuïtief zijn vormgegeven en bijna blindelings gebruikt kunnen worden. We zijn in ons dagelijkse leven wat dat betreft echt verwend. Neem als voorbeeld Tikkie. Een bijzonder handige betaalapp die heel snel geaccepteerd is en die uiterst eenvoudig werkt. Het is een goed voorbeeld van hoe IT veel gebruiksgemak kan bieden. Maar dan kom je vervolgens op de zaak en word je geconfronteerd met moeilijke ERP-systemen. Dan verlang je naar de eenvoud.”
De oplossing zit er volgens Heusschen in om ook in bedrijfsomgevingen Tikki-achtige apps te creëren. “Ik zie een basislaag voor me met data, een soort van vijver waaruit je met app-achtige oplossingen de informatie en functies kunt halen die nodig zijn.” Maar denkt Heusschen dan niet dat er door een veelvoud aan apps een situatie ontstaat waardoor de eindgebruiker door de bomen het bos niet meer ziet? Heusschen: “Nee, ik denk dat dat wel meevalt. Neem een programma als Word dat we bijna allemaal gebruiken. Het programma heeft heel veel functies; ik denk dat ik er zelf misschien tien procent van gebruik terwijl anderen weer andere functies gebruiken. Je kiest gewoon wat je nodig hebt.”
Het klinkt eenvoudig, maar Heusschen denkt niet dat het allemaal op korte termijn gerealiseerd zal zijn. “Je hebt natuurlijk bij veel bedrijven te maken met een enorme legacy en je kunt niet in één keer teveel sleutelen aan de ruggengraat van een bedrijf. Je zult het op een praktische manier moeten aanpakken.” Maar wat is die manier? “Laten we als voorbeeld een huis nemen. Het huis zal verbouwd moeten worden maar eigenlijk zou de beste oplossing zijn om het huis te laten zoals het is en ernaast een nieuw huis te bouwen, te beginnen met de fundering. Probleem hierbij is alleen het investeringsvraagstuk. Het valt in de categorie Deltaplan, maar het is wel nodig om het snel in gang te zetten. Je ziet nu al dat bedrijven als Amazon, Uber en Airbnb, bedrijven die geen legacy hebben, het bestaande distributiekanaal als het ware kannibaliseren. Veel bedrijven zullen zich opnieuw moeten uitvinden.”
Toch gloort er wel licht aan de horizon, besluit Heusschen. “Je ziet dat er steeds meer bedrijfsapps komen en dat vereenvoudiging wordt opgepakt. En dat is een goede zaak.”