Ab Seghrouchni, country salesmanager bij Wiko Mobile
Het Franse Wiko Mobile is langzamerhand uitgegroeid tot een Europese smartphonespeler van formaat. “We zoeken voortdurend de balans tussen performance, design, prijs en kwaliteit”, zegt Ab Seghrouchni.
Niet alleen onder consumenten, maar ook op de zakelijke markt heeft de fabrikant van mobiele devices inmiddels haar sporen verdiend. In Nederland zijn voorzichtige stappen gezet in het B2B-segment. Zodra de Franse fabrikant haar positie op de Nederlandse consumentenmarkt afdoende heeft verstevigd, zal het merk zich verder op zakelijke afnemers richten. Dit moet gebeuren door investeringen in het merk en een verbreding van de distributie. “Ongeveer 95 procent van de Nederlanders kent Wiko niet”, zegt country salesmanager Ab Seghrouchni van Wiko Mobile in zijn kantoor in Amersfoort. Van de 5 procent die het merk wel kent, heeft slechts de helft een smartphone van het Franse bedrijf. Geen slechte conversie dus. Met een marktaandeel van 2,5 procent is de positie op de door Apple en Samsung gedomineerde markt netjes voor een merk dat relatief kort hier actief is.
Juiste balans
Het portfolio is verdeeld in vier segmenten, van eenvoudig gebruik voor bellen en mobiel internetten tot en met de zware eindgebruikers, met multitasking, security en veel opslagcapaciteit. “Wij zijn zeker niet de goedkoopste”, benadrukt Seghrouchni. “We zoeken voortdurend de juiste balans tussen performance, design, prijs en kwaliteit. De ene keer betekent dit keuzes ten aanzien van ontwerp, behuizing of camera. De andere keer wordt het accent op design gelegd. Zeker op de zakelijke markt is het belangrijk dat het toestel over juiste specificaties beschikt.”
Nummer 4
In Europa is Wiko Mobile een belangrijke speler. Met zijn value for money-propositie heeft de fabrikant, gemeten in Q1 2017, de 4e positie in handen. Op de Franse thuismarkt is het zelfs de nummer twee. Voor de zakelijke markt is een B2B- afdeling opgericht, omdat ook daar een duidelijke behoefte is aan smartphones met een juiste balans tussen goede specificaties en een betaalbare prijs.
‘We doen iets liever goed dan half’
Zorgvuldige distributiestrategie
In Nederland heeft de onderneming zijn aanwezigheid zorgvuldig uitgebreid via distributeur A&C Systems. “Inmiddels zijn we vertegenwoordigd bij alle grote elektronica-retailers, zoals BCC, Media Markt en Coolblue. Ook praten we met mobiele operators voor de volgende stap in onze distributiestrategie.”De zakelijke markt is echter een andere tak van sport volgens Seghrouchni. Vaak zijn er specifieke wensen. In Frankrijk heeft Wiko hierin ervaring opgebouwd die op termijn zeker ook in Nederland zal worden ingezet.
Consumentenfocus
“In Nederland is een aantal resellers gespecialiseerd in ICT- en telecomdiensten voor zakelijke afnemers. Dat kunnen zeker partijen worden waar wij mee om tafel gaan. B2B heeft een duidelijke potentie. Maar vooralsnog willen we focus leggen de consumentenmarkt.” Dat heeft een goede reden, stelt de country salesmanager. Een organisatie moet goed ingericht worden om zakelijke partijen te bedienen. “Wij willen doorgroeien. Maar we doen iets liever goed dan half. Daarom hebben wij ook voor een geleidelijke uitbreiding in de consumentendistributie gekozen.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 7-2017]