Cateringsbedrijf Hutten introduceert de dienst Hutten Tap & Pay. Het gaat om een mobiele app waarmee bezoekers van bedrijfsrestaurants producten kunnen betalen. Dat gaat zonder tussenkomst van een cateringmedewerker.
Met de nieuwe dienst kunnen klanten sneller betalen. Bovendien levert de app veel data op. Die kan gebruikt worden om klanttevredenheid en bedrijfsresultaten te verbeteren. Volgens Hutten is een bijkomend voordeel dat er minder persoonlijk contact nodig is. Gunstig in coronatijd.
De oplossing (een backend en native mobile app) werd in negen maanden tijd bedacht en ontwikkeld. Daarvoor werd het Mendix low-code platform gebruikt. Dit gebeurde door Nokavision in samenwerking met Hutten. Met low-code kunnen ontwikkelaars op een visuele manier applicaties voor web en mobiel maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgestuurde logica.
Kern van het systeem zijn draadloze productkaartjes, ook wel electronic shelf labels (ESL) geheten. Om een product te kiezen houden bezoekers van het restaurant hun smartphone tegen het productkaartje. Omdat er gebruik wordt gemaakt van near field communication (NFC) of een barcode is er geen fysiek contact vereist.
Betalingen vinden plaats via Payconiq of via een onbemande PIN-terminal. Het bedrag wordt automatisch van de mobiele app naar de juiste PIN terminal gestuurd. De klant kan betalen met een bankpasje, Apple Pay of Google Pay.
De batterij in de draadloze productkaartjes gaat tot zes jaar mee. Ieder restaurant kan een ongelimiteerd aantal kaartjes gebruiken. Gemiddeld worden er per locatie 150 gebruikt. De backend applicatie zorgt ervoor dat de juiste brondata van Hutten op de productkaartje wordt weergegeven.
Bezoekers van het bedrijfsrestaurant kunnen via 4G de app gebruiken, het is dus niet nodig in te loggen op het lokale WiFi-netwerk. Tijdens Mendix World Version 2.0 op 1 september zal CEO Bob Hutten meer vertellen over de nieuwe applicatie.