De helft van de Nederlanders komt liever niet in een horeca-zaak waar het niet mogelijk is te betalen met de pinpas. Dat blijkt uit onderzoek gedaan onder 1127 consumenten door Lightspeed. De pinpas is bij uitstek het favoriete betaalmiddel: 85 procent van de Nederlanders betaalt in een horecazaak het liefst met pin. Voor 23 procent heeft betalen met pin, creditcard of telefoon om hygiënische redenen de voorkeur boven contante betalingen. Verder lijkt de voorliefde voor pinnen gedreven te zijn door een typisch Nederlandse karaktereigenschap. 63 procent zegt dat het met pinnen makkelijker is om de kosten te splitten.
Minder horecabezoek
Sinds de heropening van de cafés en restaurants heeft de Nederlandse horeca nog steeds last van terughoudendheid onder hun gasten. Bijna één op de drie Nederlanders (29%) geeft aan horecagelegenheden minder vaak te bezoeken dan voor de pandemie. Van hen zegt 17 procent het nog steeds te risicovol te vinden. Maar liefst een op de tien (12%) consumenten neemt een rigoureuzer besluit: zij geven aan dat ze de komende tijd niet van plan zijn om überhaupt een horecagelegenheid te bezoeken. In 2019, vóór de uitbraak van de COVID-19 pandemie, werd aan ruim 1000 consumenten dezelfde vraag gesteld. Destijds gaf slechts één procent dat antwoord. Van de horecagangers is 43 procent van plan minstens één keer per maand in een restaurant te eten. In november 2020 was dit 18 procent en in juli 2019 36 procent.
Digitale innovaties in horeca
De respondenten is ook gevraagd naar de belangrijkste voordelen van de digitalisatie in de horecabranche. Zowel snelle service (bestellen en betalen) als de mogelijkheid om online te reserveren, blijken de belangrijkste voordelen te zijn (beiden 41%). Ook vooraf bestellen en afhalen (27%) en bezorging (21%), en de mogelijkheid hebben om met verschillende methoden te kunnen betalen (23%) worden door consumenten gezien als positieve trends.