De Data Pro Code, de gedragscode voor de AVG van brancheorganisatie NLdigital, is donderdag officieel goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens. Het is de eerste gedragscode voor de AVG die officieel door de AP is goedgekeurd.
Bedrijven die hun klanten willen laten zien dat ze privacy serieus nemen en verantwoord omgaan met persoonsgegevens, kunnen zich laten certificeren op basis van deze Data Pro Code. De gedragscode is niet alleen voor grote bedrijven, maar ook (juist) voor kleinere bedrijven.
“NLdigital is erin geslaagd om een gedragscode te ontwikkelen die niet valt in de categorie ‘slager die zijn eigen vlees keurt'”, zegt Monique Verdier, vice-voorzitter an de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP gaat accreditaties voor de gedragscode goedkeuren. “De code heeft toegevoegde waarde voor de hele ICT-sector”, aldus Verdier.
De AP keurde de code in augustus vorig jaar al voorlopig goed. Nu is die goedkeuring officieel bekrachtigd. Het is een belangrijke mijlpaal waar we de afgelopen twee jaar hard voor hebben gewerkt, stelt NLdigital-directeur Lotte de Bruijn.
“Het was best lastig om de theoretische materie van de AVG om te zetten in praktische aanwijzingen”, erkent De Bruijn. Twee jaar geleden publiceerde NLdigital de eerste versie van de code.