Nederlanders staan wereldwijd op de vierde plaats als het gaat om kennis over cybersecurity en online privacy. Dat blijkt uit onderzoek van het cybersecuritybedrijf NordVPN. Nederlanders presteerden goed bij het herkennen van verschillende online risico’s en hoe deze te vermijden (72%), en minder bij vragen over manieren en tools om online veilig te blijven (50%).
De jaarlijkse National Privacy Test (NPT) is een wereldwijde enquête die de kennis over cybersecurity en het online privacybewustzijn van mensen evalueert en het algemeen publiek over cyberbedreigingen en het belang van gegevens- en informatiebeveiliging in het digitale tijdperk wil informeren. Dit jaar werd de enquête door 26.174 mensen uit 175 landen ingevuld.
Dit zijn de landen in de top 3 die zich het beste van online privacy en cybersecurity bewust zijn:
1. Polen en Singapore (64/100)
2. Duitsland en de Verenigde Staten (63/100)
3. Het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Portugal (62/100)
Nederlanders zijn bedacht op verdachte aanbiedingen
Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders goed met verdachte aanbiedingen van streamingdiensten omgaan (96%) en sterke wachtwoorden kunnen maken (94%). Ze weten ook welke gevoelige gegevens ze beter niet op social media kunnen delen en wat de risico’s zijn van het opslaan van creditcardgegevens in hun browser (beide 90%).
Slechts 2% van de Nederlanders is echter op de hoogte van online tools die digitale privacy beschermen en slechts 13% weet welke gegevens internetaanbieders verzamelen als onderdeel van de metadata. Daarnaast weet slechts 17% hoe ze hun wifi-thuisnetwerk moeten beveiligen.
Van de Nederlanders is 1% een ‘cyberwandelaar’ (zij weten nauwelijks iets over online privacy en cybersecurity), terwijl 14% 75-100 punten scoorde en zichzelf goed geïnformeerde ‘cybersterren’ mogen noemen.
Frankrijk presteert minder; Duitsland heel goed
Wat andere Europese landen betreft, heeft Frankrijk de op twee na laagste score voor privacybewustzijn en een van de laagste scores voor dagelijks digitaal leven. De totale NPT-score van Frankrijk is 59% vergeleken met 61% voor Nederland. Duitse deelnemers behaalden daarentegen de op een na hoogste NPT-score (63%) en delen de tweede plaats met de VS. Hieraan moet worden toegevoegd dat Duitsers zich ook zeer bewust zijn van verschillende digitale privacykwesties en samen met Finland de op een na beste score voor privacybewustzijn hebben.
Spaanse respondenten deden het daarentegen minder goed, met een aantal van de laagste scores op het gebied van privacybewustzijn en digitale risico’s. Spaanse (en Italiaanse) deelnemers moeten meer leren over de privacy- en veiligheidsproblemen van verbindingen tussen apparaten.
Wereldwijde neemt bewustzijn van online privacy af
De wereldwijde NPT-score was dit jaar 61% – een daling in het wereldwijde bewustzijn over online privacy en cybersecurity vergeleken met 2022 (64%) en 2021 (66%).
Enkele van de belangrijkste wereldwijde conclusies:
● Mensen tussen de 30-54 jaar hebben de beste vaardigheden op het gebied van cybersecurity. De meerderheid van de ‘cybersterren’ behoort tot deze leeftijdsgroep.
● Afgezien van de IT-sector, behaalden deelnemers uit de financiële sector en de overheidssector iets hogere NPT-scores dan anderen.
● Mensen onderschatten nog steeds het belang van het lezen van servicevoorwaarden. Deze factor verbetert echter sneller dan andere factoren.
De National Privacy Test is een open onderzoek, waaraan iedereen ter wereld kan deelnemen en zijn resultaten met die van de rest van de wereld kan vergelijken. In 2023 beantwoordden 26.174 respondenten uit 175 landen 23 vragen die hun vaardigheden en kennis op het gebied van online privacy evalueerden. De gegevens van 2023 zijn op 19/07/2023 geanalyseerd en in het rapport gepresenteerd. Als er een verschil is met de resultaten op de website, betekent dit dat er sinds 19 juli meer mensen hebben deelgenomen en dat de resultaten enigszins zijn veranderd.