AvePoint heeft een virtuele assistent ontwikkeld die AI gebruikt om medewerkers te helpen bij Office 365. De assistent heet AVA, wat staat voor AvePoint Virtual Assistant, en is naar eigen zeggen de eerste AI-gedreven bot voor Office 365. Dit schrijft de leverancier van een backup- en datamanagement-diensten in zijn blog.
Gebruikers van het cloud collaboration platform Office 365 kunnen met AVA verwijderde content voortaan via spraakherkenning terugvinden en herstellen. In Microsoft Teams kan direct met de AVA virtuele assistent worden gechat, waarna deze automatisch een zoekopdracht uitvoert op basis van de gebruikersrechten in Exchange, Outlook en de prullenbak van OneDrive. Zo wordt het gevraagde item hersteld en hoeven medewerkers niet meer contact meer op te nemen met een IT-afdeling. De AVA virtuele assistent is gratis beschikbaar in de Microsoft Teams Store.
Cloud backup
AVA kan ook worden gekoppeld met de Cloud Backup for Office 365-oplossing van AvePoint. Dan kan de virtuele assistent ook content vinden die niet meer door de standaard backup-mogelijkheden van Office 365 wordt bewaard. AvePoint Cloud Backup wordt momenteel gebruikt door ruim zes miljoen Office 365-gebruikers wereldwijd.
Intelligente chatbot
AvePoint is volgens country manager Hylke van der Velde van AvePoint in Nederland de eerste leverancier met een complete SaaS-backup-oplossing voor Office 365 en de eerste die backups van bijzondere Office 365-workloads zoals Microsoft Teams ondersteunde. “Nu zijn we ook de eerste met een intelligente chatbot waarmee eindgebruikers makkelijk data kunnen herstellen”, aldus Van der Velde. “Hiermee krijgen zakelijke klanten meer controle over hun gegevens in Office 365 en worden teams productiever. IT-professionals hoeven niet meer de identiteit van eindgebruikers te verifiëren of te graven in Office 365-vuilnisbakken, backup-indexen van externe leveranciers en verschillende documentversies om content terug te vinden.”
Bron: AvePoint