Het afgelopen half jaar was een abnormale tijd, en voorlopig zal corona impact blijven hebben op de manier waarop mensen werken”, zegt Luc Eeckelaert, Regional Director bij security-specialist SonicWall. De virusuitbraak had ook invloed op zijn organisatie. “Wij zijn gespecialiseerd in secure access, in veilige toegang tot gegevens en netwerken. Dat is precies waar werknemers en de verantwoordelijken op een IT-afdeling behoefte aan hadden toen de lockdown begon en mensen moesten gaan thuiswerken.”SonicWall zat de afgelopen maanden niet stil. “We lanceerden de nieuwste versie van onze oplossing, versie 7 van de multi-gigabit TZ fire-walls, met een volledig nieuw OS en een Grafical User Interface die nog intuïtiever te bedienen is.”
Compleet spectrum
De partijen die security-oplossingen leveren aan hun eindklanten kregen na het begin van de lockdown veel vragen en uitdagingen. Eeckelaert: “Wij hebben bewust gekozen voor een product dat de reseller in staat stelt een groot aantal klanten te bedienen met een totaaloplossing.”
Zo hoeft de channelpartner niet een waaier aan fabrikanten te leveren in zijn portfolio: de oplossing van SonicWall biedt het complete spectrum. “Dat betekent ook dat er veel minder training en certificering nodig is voor de medewerkers binnen de organisatie van de reseller. Ze hoeven niet eerst naar een training van de VPN-aanbieder en daarna naar een cursus die de leverancier van een ander onderdeel eist. Al die jaarlijkse trainingen kosten tijd en dus geld.” De kanaalpartner kan, kortom, een groot aantal klanten servicen en kan daarmee de TCO verlagen. Eeckelaert: “We leveren een cloudoplossing, alle noodzakelijke software zit in ons platform. Dit maakt het management van een groot aantal klanten door de reseller heel eenvoudig.”
Training
De basistraining voor de security-oplossing van SonicWall is volledig online te volgen. “Daarnaast hebben we meer geavanceerde losse trainingen die wederverkopers het recht geven zich gold of platinum partner te noemen. Ze doen dan meer specialistische kennis op.” Die trainingen zijn, zo legt Eeckelaert uit, niet alleen gericht op de technische specificaties van de producten, maar vooral ook geven ze resellers inzicht op het gebied van actuele cyberbedreigingen.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 6 – 2020]